In Diverse/ Kommunen

Dannebrog skal igen vaje over Rudegaard Stadion

Nytårsstormen (2018) fik has på flagstangen på Rudgaard Stadion. Nu er idrætsklubberne gået sammen om en genrejsning af hele områdets vartegn

Har du også tænkt, at der mangler et eller andet, når du kommer kørende ad Kongevejen mod nord og spejder ud i horisonten.

Ja så er du ikke den eneste. Ved nytårsstormen den 2. januar i år knækkede Rudegaard Stadions 30 meter høje flagstang, og det, der stod tilbage, er sidenhen pillet ned. Men klubberne i Holte Idrætsforening savner det tårnhøje vartegn og ikke mindst muligheden for at kunne festligholde vigtige idrætsbegivenheder på stadion med Dannebrog.

Historien

I 1947 startede opførelsen af Rudegaard Stadion, som siden da har været omdrejningsakse for et blomstrende foreningsliv i Holte Idrætsforening. En forening, der har dækket idrætsgrene som håndbold, badminton, bueskydning, fodbold, ski, volleyball, gymnastik, orienteringsløb og atletik, og som i 2017 fejrede 70 års jubilæum. Foreningen tæller i dag tæller omkring 2.000 medlemmer.

Vartegnet for stedet, som rummer et atletikstadion, en fodboldbane, 2 idrætshaller og den nærliggende Rude Skov, har alle dage været den monumentale 30 meter høje flagstang, der nærmest var udformet som en skibsmast med tværstivere og langsgående vanter, som har kunnet ses helt fra toppen af Geels Bakke mellem Holte og Virum. En flagstang der første gang blev taget i brug ved åbningen af stadion d.13.6 1948. Flaget til flagstangen er så stort, at det tydeligt ses, når der bliver flaget, når man kører ned ad Geels Bakke mod Holte.

”Flagstangen har alle dage betydet meget for Holte Idrætsforening, både til at festligholde nationale mærkedage, men også til at markere særlige festdage og vigtige arrangementer på Rudegaard Stadion – den er et stykke kulturarv for os i Holte Idrætsforening, og det har været et stort tab for os, at flagstangen faldt. Flagstangen har nærmest været et lokalt monument på linie med den store flagstang ved Brøndby Stadion,” siger Klaus Lorenzen Holte Idrætsforenings Håndboldafdeling. Og han taler på vegne af alle medlemmerne i afdelingen.

Det koster en ny flagstang

Selve genetableringen af en flagstang på samme størrelse vil andrage 250.000 kr – et beløb som Holte Idrætsforening ikke selv kan rejse.

”Det er vores store ønske, at flagstangen skal reetableres, så den er 30 m høj, som den gamle flagstang. Derfor vil Holte Idrætsforening gerne søge økonomisk støtte til dette,” siger Klaus Lorentzen .

Foreløbigt har de fået tilsagn fra kulturområdet i Rudersdal Kommune om finansiering på 50% dog max 100.000 kr. Så de mangler yderligere 150.000 kr. hvis flagstangen skal op i 30 meters højde.

”Vi håber på, at kunne rejse pengene via fondsansøgninger og en lokal ”crowd funding” kampagne,” siger Klaus Lorenzen.

Alt efter hvor mange midler det lykkes at indsamle, så har Holte Idrætsforening har indhentet en række prisoverslag på mulig løsninger. Den billigeste er en i limtræ på 26 meter og den dyreste er en flagstang i stål på 30 meter.

Skulle man have lyst til at donere et beløb til Rudegaards flagstang, så kan man støtte projektet ved at indsætte sit bidrag på følgende konto: regnr. 2253, kontonr. 5367 442 303 med tydelig markering “Flagstang”.

LÆS ARTIKLEN